söndag 9 februari 2014

Första punkteringen

I går cyklade jag 40 km till en kurs i idylliska Bråbo. På vägen dit gick det smärtfritt och utan problem. Lite långsamt pga kringlig och backig väg (med inslag av snömådd och grus på asfalten). Men ändå bra.

På vägen hem idag gick det sämre. Redan efter några meter insåg jag att något inte stod rätt till och körde åt sidan för att kontrollera däcken (som jag förstås borde kollat innan jag startade). Mycket riktigt var vänster framdäck platt. Jag tog fram skyddet, välte över cykeln på sidan, lossade däcket, bytte slang och skulle börja pumpa. Jag längtade ju hem till min fru och hund som varit ensamma hela helgen. Men icke. Pumpen som jag fick med från "fabrik" hade inget munstycke som funkade med mina racerventiler (också från "fabrik")! Irriterad på mig själv för att jag aldrig testat utrustningen på hemmaplan, utan bara räknat med att det skulle funka, började jag se mig om efter hjälp. Som tur var kände jag ju, efter kursen, människor från bygden som kunde hjälpa mig (tack Monika och Roger!). Det gjorde mer än vad man kan begära av någon (tack också Allan och alla andra som försökte hjälpa till). Men ingen kunde frambringa ett munstycke eller en pump som passade. Själv har jag ju massor av möjligheter, men alla var hemma 40 km bort.

Till sist fick jag svälja stoltheten och ringa en vän. I det här fallet min far (tack pappa!). Lärdomarna är flera. För det första är det stor punkteringsrisk på grusad asfalt (just i Bråbo "brukar" jag faktiskt få punktering, senast på racern), för det andra att byta ut den värdelösa pumpen och ha komplett utrustning och för det tredje att Quest:en går utmärkt att lasta på flaket på en, på landet väldigt vanlig, Mitsubishi L200!

3 kommentarer:

  1. Hej Daniel! Sofia här från omställningskursen i Bråbo. Tänkte skicka inlogg till dig ifall du fortfarande ville skriva ett gästinlägg på lantiscyklisterna.wordpress.com? Du ser kanske att bloggen inte är jätteuppdaterad, den är inte helt klar med info och den är ganska nystartad med få inlägg, men det skulle ändå (och kanske just därför) vara jätteroligt ifall du ville skriva något om ditt cykelliv på landet. Det är ju roligare ju fler sätt att cykla och cykelliv som visas upp, där vi har olika behov, bor på olika platser och använder cykeln olika.
    Jag lyckades inte snoka reda på din mail för att ge dig inlogg, men min är i alla fall sofny666(at)student.liu.se, så maila gärna.

    SvaraRadera
  2. Märkligt det där med pumpen. Den pump jag fick med Questen har en vanlig vändbar ventilinsats och är både lätt och effektiv.

    SvaraRadera
  3. Pumpen jag fick med Questen var usel det gick sönder första gång jag tog fram det (Danmark, flint efter regn), tur var jag hade min vanlig hederligt pump med mig.

    SvaraRadera