fredag 29 juli 2016

Min fru har tagit min Velo!

När Questen var nyköpt för tre år sedan fick min fru testa en sväng till affären (2*10 km). Jag var dock slarvig med inställningarna och cykeln passade inte speciellt bra. Hon satt lågt och hade t.ex. ingen kontakt med sidorna (Velomobiels modeller har axelkuddar som ligger an mot axlarna för att man ska få mothåll - som i en F1-bil). Resultatet var att hon tyckte det var otäckt när det gick fort och hon provade den inte på flera år igen. Det var förstås en besvikelse för mig som hade tänkt att vi skulle dela på Velon, men vis av erfarenhet vet jag nu att det ändå inte är någon idé - det är alltför jobbigt att ställa om mellan brukarna, iaf om man ska göra det ofta.

Nu, efter visst tjat, har hon provat igen. Denna gång med noggrannare inställning och anpassning. Plötsligt var det jättekul och hon cyklar varannan dag till gym och affär. Men eftersom jag inte vill hindra henne, utan gärna ser att hon använder Questen, fick jag börja se mig om efter en ny Velo.




Vi har pratat om Quattrovelo och DF, men så kom en begagnad Strada upp på FB. Den hade dragkrok och all annan extra-utrustning som jag vill ha. Sagt och gjort bokade jag in Questen på service i Toppevad (velomobilcenter.dk) och åkte ned för att titta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar