onsdag 19 mars 2014

Nytt årsbästa

En något kortare jobbpendling till en konferens igår (152 istället för 174 km) resulterade i nytt årsbästa i medelhastighet. Trots regn på hemvägen, som visst inte gör så mycket för hastigheten vad det verkar, blev det ett snitt på 39,7 km/h över de dryga femton milen. Att köra hela sträckan i ett svep hade förstås varit jobbigare, men eftersom lejonparten av min användning av Questen är i pendling och för att jämna ut eventuella vindeffekter räknar jag t.o.r.



Som vi ser i sammanställningen skedde en viss förbättring under hösten. Statistiken störs lite av att jag slarvade med däcktrycket och körde hela hösten utan att fylla på luft. Det gjorde förstås att hastighetsförbättingen motverkades av ökande rullmotstånd.

Nu ser vi åter en stigande form och iår hoppas jag kunna passera drömgränsen 40 km/h i snitt. Hur mycket högre än så jag kommer är svårt att veta. Men hoppas på 42-43 kan man ju alltid. En annan drömgräns är nämligen att komma under 2 h enkel resa. Det för att lyckas med det krävs 43,5 km/h i snitt. Dit känns det iofs långt, särskilt i de tyngsta uppförsbackarna där cykeldatorn fortfarande visar ynka 20 km/h ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar