tisdag 15 april 2014

Halvårsservice

Väntan på färjan i Helsingör.
Äntligen var det då dags för service. Jag hade ju en rad småfel som bvehövde fixas och dessutom såg jag ju fram emot att få lite feedback på slitaget.

Dagen började redan kl 4 med avfärd i pickup tillsammans med min far och min gudfar. Vi kom till verkstaden i Toppevad, Danmark, strax efter kl 9. Sedan blev det en dryg halvdag i verkstaden med Velomobil-snack och en massa lärdomar om vad som slits, hur mycket folk cyklar i sina Velomobiler osv. Utan att gå in alltför mycket i detalj kan jag säga att det kändes skönt att Yohann skötte om cykeln och inte jag själv. Fast det är långt till Danmark är det frågan om det inte är värt det att åka dit för att få Quest:en servad. Vi får se hur det känns nästa år.

En genomgång utan materialkostnad kostar (nästa gång, den första var gratis) ca 5*300 DKK. Sedan tillkommer främst däck, kedja och lite packningar m.m., alla med olika bytfrekvens. Jag gjorde ett överslag och kom fram till att om man kör ca 1000 mil per år, vilket visst var normalt bland Quest-förare, så blir underhållskostnaden ca 3 kr/mil. Lägg till den en avskrivning på ca 10 kr/mil och man inser att det inte är gratis att glassa runt i en schysst hi-tec super-cykel (eller frugal bil beroende på perspektiv).

Yohann och André var som vanligt supertrevliga och det är verkligen kul att få träffa lite cykel-tvilling-själar ibland. I väntan på min skjuts hem (jag fixar att cykla 35 mil enkel resa, men att sedan vända och cykla 35 mil hem efter max en natt är lite tufft för mig, nästa år kanske) bjöd de på smörebröd och förstås en massa kaffe/te under hela dagen.

Till sista tröttnade jag dock på att vänta på de bilåkande alko-turistande släktingarna och cyklade själv till Helsingör (knappt 50 km) för att spara lite tid. Jag kan konstatera att jag är glad att jag kör mina mil på landet i gles trafik och inte på cykelvägar och bland massor av bilar i tätbebyggda Danmark. Låg snitthastighet, ständig anspänning och massor av punkterings-skrämmande grus på cykelvägarna.
Cykeln på operationsbordet. I bakgrunden syns delar till de Orca Velomobiler som de börjat bygga i verkstaden i Toppevad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar