söndag 14 augusti 2016

Första jobbturen med Strada

Så har jag då cyklat till jobbet med Stradan för första gången. Jag bytte däck direkt, från 3*Marathon Plus till 2*F-Lite och Kojak bak. Detta eftersom jag kände att det gick så mycket segare och jag var rädd att det skulle bli lite väl tungt mentalt att gå från en Quest XS med snabba däck till en Strada med traktordäck ...

Till saken hör också, kanske, att jag fick några bistick i benen igår vid slutskattningen av honung. Jag vet inte om det påverkat min prestation idag, men det ena benet är rejält svullet under knät. Men i cykeln tänkte jag inte på det utan det kändes som vanligt. Temperaturen ute vid start var ca 7 grader, vilket förstås sänker hastigheten något lite.

Självklart blev det många tittar på cykeldatorn och jämförelser på olika delar av den mycket välbekanta sträckningen till jobbet. Väl framme kan jag konstatera att det tog 1:00:45. Dvs en medelhastighet på ca 38 km/h. Det är preliminärt ca 2-4 km/h långsammare än Quest:en. Men med bara en tur att utgå ifrån ska vi vänta med att dra några förhastade slutsatser.

En kul detalj är dock att den tid extra det tog att cykla sparade jag in på att Stradan har ett handtag bak som man kan låsa fast cykeln med. Med Quest:en fick jag plocka av och på "hjulskydden" för att dra kedjan genom hjulet varje gång. Pilligt och tidskrävande. Handtag rekommenderas.




1 kommentar:

  1. Tillägg: Jag frågade Velomobiel.nl om skillnaden mellan Quest, Strada och Quattrovelo. De svarade att de inte mätt upp QV:n ännu, men att Stradan är 8% långsammare vid 37 km/h än Questen och att QV:n är ungefär som Questen. XS är troligen liite snabbare, men det har de inte heller mätt.

    8% svarar väl mot mina gissade 2-4 km/h.

    SvaraRadera