onsdag 31 augusti 2016

Jobbresor till Kalmar

De två senaste dagarna har jag varit i Kalmar i jobbet och cyklat förstås. Till min förvåning var cykelvägarna mycket bra och bara 8 km längre än bilvägen. Det gjorde beslutet enkelt imorse när jag funderade över om jag skulle ta cykel eller buss dag 2.

Igår arrangerade vi en aktivitet i samarbete med en rad andra organisationer på eftermiddagen. I inbjudan erbjöds deltagarna att testa en rad elbilar och även min "cykelbil". Det var bara en av de ca 50 närvarande som nappade på erbjudandet och föranmälde intresse. Väl på plats var det dock ytterligare tre som provkörde en sväng. Samtliga klev ur Stradan med det välbekanta velomobil-smilet på läpparna ... Lagom i måndages fick jag lite dekaler skickade från Velomobilcenter som jag klistrade på för att dirigera eventuella intressenter rätt.

Både igår och idag stod Stradan parkerad på stora torget i Kalmar med MÅNGA nyfikna förbipasserande. Tyvärr var jag tvungen att konferera också, så det var inte så många som fick förklart för sig vad de beskådade.

En tydlig lärdom från Kalmarturerna var hur olämplig velomobilen är på cykelvägar i staden. Utanför tätort, där det är långt mellan korsningarna och cykelvägen är rak och fin funkar det hyggligt, men inne i stan känner man sig som en biltjuv när man hela tiden ringer i klockan eller tutar för att svischa förbi i mer än dubbla de andra cyklisternas hastighet. Jag valde istället att köra mest på bilvägen - i stan kan man ju ändå hålla trafikrytmen utan större problem.

Slutligen kan jag konstatera att det nu är 100% säkert att Stradan är långsammare än Quest XS:en. De totalt 18 milen som det blev gick i ynka 37 km/h i snitt. Visst var det lite små cykelvägar i närheten av Kalmar och en del rödljus m.m., men det var också långa sträckor med mycket fina vägar där jag kunde kliva på ordentligt. Med Quest:en hade jag definitivt klarat 40 i snitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar