måndag 19 december 2016

She´s back!

Idag cyklade jag Quest XS till jobbet. Sedan i Augusti har det varit Strada, först med F-Lite fram och Kojak bak, sedan med Marathon Plus på alla hjul. Jag har gnällt en del här på bloggen om hur det går långsammare (även om handtaget kompenserar för det genom MYCKET enklare låsning).

Någon jag inte pratat så mycket om är skillnaden i storlek mellan Strada och Quest XS. Det heter att Quest XS är för cyklister upp till 178 cm. Jag är 179. Det märks verkligen att jag ligger på gränsen till hur stor "motor" man får plats med i den lilla velon. Alla inställningar är på "max" för att jag ska få plats. Desstuom är vevarmarna 155 mm istället för 175 på Stradan.

Den tightare passformen är för det mesta possitiv, jag tycker verkligen man ska satsa på minsta möjliga velo när man väljer. MEN efter att ha cyklat Strada ett knappt halvår hade jag vant mig vid det tilltagna utrymmet och de möjligheter till att nå saker m.m. som jag saknar i Quest XS. Det hela kan summeras som ännu en faktor som talar för att Quest XS:en är snabb och med grym vägkänsla (när man sitter som fastkilad mellan axelkuddarna i kurvorna) och Stradan är mera av en rymlig cruiser som man klarar lite längre pass i. Då är Quest XS ändå fullfjädrad - till skillnad från en del andra velos på marknaden...

Jag vet att gräset alltid är grönare på andra sidan, men dagens återkomst till Quest XS fick mig att inte bara med ett stort leende på läpparna känna den ökade hastigheten, utan också börja fundera över hur det vore med en DF - som ska vara snäppet snabbare OCH med aningen mera utrymme än Quest XS (men mindre är Strada och Quest).

Jag tänkte återkomma senare i vinter med lite statistik på velo, däck och temperatur för att få lite grepp om hur mycket de olika faktorerna påverkar medelhastigheten på min pendlingssträcka. Men än sålänge är det statistiska underlager på Quest XS med Marathon-däck för litet ... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar