söndag 3 december 2017

Dubbdäck eller inte

Oj vad länge sedan jag skrev något här. Då Björn och Heidi provade varsin velo hade vi fortfarande två i hushållet. Nu är bara Stradan kvar sedan vi sålde XS:en till en tjej utanför Jönköping.

Nu väntar vi på den Quattrovelo vi beställde i somras och som ska levereras i mars ungefär. Igår var längtan lite extra stark - både efter QV men också tillbaka till XS (och sommaren!). På kvällen cyklade jag till en middag strax hitom Oskarshamn, 35 km enkel resa. Det var första gången med Marathon Winter (dubdäck) på alla tre hjulen. Samma sträcka snittade jag strax över 40 km/h på sommaren med XS och strax under 40 km/h med Stradan. Igår höll jag, trots utvilade ben och 140 i medelpuls, ynka 30 km/h på barmark. Visst spelare den större velon och kylan, nollgradigt, in - men det tyngsta skälet till den låga hastigheten är däcken. Mentalt är en 30%-ig ökning av cykeltiden väldigt mycket.

På vägen hem gick det ännu långsammare. Visst det är lite uppför och jag hade förstås ditresan i benen (samt var WAY past my bedtime), men likaväl var 24 km/h ett personsämsta på barmark.

När jag satt där och kämpade mot det skyhöga rullmotståndet räknade jag ut att det faktiskt lönar sig, tidsmässigt, att byta däck till sommardäck när det blir barmark och tögrader några dagar på vintern. Så mycket långsammare är det att köra dubbat. Om man bor så att man måste ha extra punkteringssäka däck på vintern blir kalkylen förstås lite annorlunda - men det är ju viktigt att cyklingen blir av också. Går det alltför segt blir det lätt att man tar bussen eller på andra sätt undviker velon. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar