måndag 28 oktober 2013

Stormvarning

Imorse var det tveksamt om jag skulle våga ta Quest:en till jobbet. SMHI varnar för storm och Velomobiel.nl säger att Quest:en är känslig för kastvindar. Med back-up lösningen att kunna sova över i Vimmerby vid alltför kraftiga vindar på eftermiddagen toga jag ändå mod till mig och cyklade iväg. På vägen norrut var det inga som helst problem, trots att jag såg på flaggor och vimplar att det blåste betydligt mera än vanligt. 38 i snitt blev det. Hem cyklade jag ganska tidigt för att undvika den värsta stormen. Ändå hade det hunnit blåsa upp ordentligt. Svårt att säga hur mycket, men i sittbrunnen märktes det knappt alls. Utan att ta ut mig snittade jag 38 även på vägen hem - rakt in i ansiktet på Simone (nåja, upptakten till Simone iaf).

Det största äventyret blev istället en kraftig högersväng precis innan jag kom fram. Jag skulle svänga upp för backen till jobbet och kom med hög fart (man vill ju gärna ha med sig lite fart till backen) och svängde kraftigt. Till min förvåning gick Quest:en upp på två hjul och jag fick hjärtat i halsgropen. Det varade bara någon sekund innan jag svängde tillbaka och kom ner på tre hjul igen, men nu vet jag iaf att risken är reell.

Förra veckan cyklade jag också en gång, 38 dit och 39 hem (trots kraftig motvind). Det är lite skumt hur lite vinden påverkar tycker jag som är van att cykla vanlig cykel. På hemvägen hade jag knappt tagit mig de knappa 9 milen utan att ha stannat och gråtit lite över den hänsynslösa motvinden, men i Quest:en märktes den knappt alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar