söndag 17 november 2013

Elassist eller inte elassist

Det är frågan. När jag valde att inte ha någon elmotor installerad berodde det faktiskt mest på att det var tveksamt om det skulle få plats eftersom jag är på gränsen till för stor för en Quest XS. Men efter några timmars erfarenhet (faktiskt över 250 mil nu - dvs över 60 timmar) tror jag att det var rätt beslut för mig. Om cykeln ska vara laglig (vilket är ett stort OM) får ju elassisten bara rycka in under 25 km/h. Eftersom man sällan är under 25 km/h innebär det mest en barlast som man inte får något för.

Om man istället skulle skita i lagen är det en helt annan sak. För den intresserade rekommenderas en blogpost på resilience.org

Tidigare i veckan gick kanske årets sista tur till Vimmerby, det börjar bli för mörkt och blött ute. I kombination med "rusningstrafik" blir det inte trafiksäkert - för mig i 28 kg Queast alltså, för de 50 ggr så tunga bilarna är det inget problem. Dessutom blir det snart halt också.

Idag fick jag prova på en mera normallång tur, 20 km till Biodlarföreningens årsmöte, handla mat och 20 km hem. När man cyklar så kort skulle man nog kunna klara sig utan att duscha faktiskt, iaf nu när det är såpass svalt ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar