måndag 23 maj 2016

Cyklingens samhällsnytta kvantifierad!

Genom FB-gruppen "Velomobiler i Norden" fick jag idag nys om den danska nationella cykelstrategin som slår fast att samhällsnyttan i form av förbättrad hälsa genom cykling kan värderas till 0,9 € per km (7 dkk). För mig innebär det alltså 72 € om dagen!

Jag känner inte till några detaljer bakom den beräkningen och kanske skiljer sig danska förhållanden något från svenska, men det innebär ju grovt att min cykel är samhällsekonomiskt lönsam redan efter drygt 800 mil! Eftersom jag redan cyklat över 1000 mil är den redan avbetald.

Vill du också göra en bra affär för samhället, och din kropp? Just nu finns en Strada ute på blocket.

Tillägg: I cykelstrategin står det "i byen" vilket på danska betyder i staden och därmed är nog en stor del av de minskade kostnaderna för samhället minskade partikel-utsläpp, minskad NOx osv i stadsmiljön, inte bara minskad fetma och förbättrad hälsa hos cyklisten. Likväl är det intressant med en såpass hög siffra. Hur kan man, om denna uppskattning är rimlig, motivera att det överhuvudtaget får framföras förbränningsfordon i stadskärnan någonstans?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar