torsdag 12 maj 2016

Utvärdering däckbyte

Jaha, det var då inget lyckat däckbyte! Marathon-däcken var betydligt långsammare än mina gamla Durano. Jag gissar 1-2 km/h. Det märktes tydligt på ställen där jag brukar klara mig på en viss växel, men idag fick växla ned för att inte ta slut.

Dessutom kändes de klumpigare i kraftiga svängar, inte alls den strykjärns-känsla som jag är van vid.

Sist, och minst, var svängradien som väntat längre. Men detta är inte däckens fel, utan jag som valt fel dimension. Mina gamla Durano var ju några millimeter smalare, eftersom Cykelkraft.se inte hade exakt samma dimension i Marathon. Det är dock sällan som svängradien är ett problem, tycker jag. Det märks bara när man ska göra U-sväng, och då är det inte hela världen om man får sätta ned foten och backa en liten bit.

Nästa gång blir det Durano igen, eller kanske Kojak. Återförsäljaren i Danmark rekommenderade Marathon pga den höga punkteringsrisken med tunnare däck, men jag upplever att vi inte har samma problem med "vasst grus" i Sverige som de verkar ha i Danmark. Jag fick två punkteringar på mina Durano under 1000 mil och ingen av gångerna var det på grusväg utan när grus kommit ut på asfalten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar