fredag 20 maj 2016

What a difference a Quest makes

Denna vecka har jag cyklat fyra av fem dagar, vilket är rekord för nya jobbet. 4*8=32 mil är dock fortfarande mindre än de 2*17=34 mil som det blev till förra jobbet.

Men det jag tänkte skriva om idag är skillnaden i känslan att komma till jobbet i onsdags och torsdags. På onsdagen tog jag e-golfen till jobbet och kände mig trött och nedstämd när jag gick in genom porten till jobbet. Inget konstigt i sig, det är få som skuttar in med hoppsa-steg på när det kommer till jobbet på morgonen. Men dagen efter, när jag cyklat i 60 minuter innan, var svettig och hög på endorfiner, och kände mig duktig var känslan helt annan. Nu var det istället skönt att vara framme, jag såg fram emot att ta en frukt i fruktkorgen och öppnade porten med ett leende.

Kanske är det faktiskt den största fördelen med att cykla till jobbet - det ökade välbefinnandet. Då talar jag inte om att man håller vikten, få bra kondition och blir mindre beroende av hög inkomst. Nej, just det hormonella rus och väl syresatta hjärna man får av ett motionspass på vägen till sin stillasittande arbetsdag. Samma sak på vägen hem - man kommer in genom dörren med ett leende på läpparna. Inga arbetsrelaterade orosmoment överlever 60 minuter konditionsträning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar