onsdag 11 maj 2016

Däckbyte

Så var det, efter ca 1000 mil, dags att byta ut mina gamla Durano-däck. De sista veckorna har grusvägen den första kilometern ut till "stora vägen" varit i extra dåligt skick och jag har varit mycket orolig för punktering varje gång. Däcken har dock hållit, fast det var hög tid att byta.
Schwalbe Durano efter 1000 mil.
Bakhjulet var som väntat betydligt mindre slitet än framhjulen. Det stora överraskningen var istället att det var det vänstra och inte det högra framdäcket som var mest slitet (se upp-och-nedvänd bild).

Nya däck blev istället Schwalbe Marathon som jag haft på min MTB och som hållit länge. Jag räknar med något högre rullmotstånd men kraftigt ökat punkteringsskydd. Vi får se hur mycket medelhastigheten sjunker. Suck.

Det jag inte räknat med var att svängradien skulle påverkas. Men eftersom Marathon-däcken är lite bredare (trots samma standard) tror jag att jag fått något försämrad svängradie, vilket inte är ett försumbart problem på en Quest ... Återkommer om det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar